Als coördinator Internationalisering bij het VISTA college, ontdekte ik de internationale dimensie in onze eigen schoolgebouwen. Onze studenten vertegenwoordigen vele nationaliteiten, een uitgelezen kans om een Internationalisation@home project te ontwikkelen en uit te voeren.
Door een samenwerking tussen de VISTA opleidingen Taal+ (taal -en inburgeringcursussen) en Mediavormgeving geven we een zichtbare internationale dimensie binnen en buiten de school door het maken van een reizende foto expeditie ‘GO4Culture’. De anderstalige cursisten en studenten Mediavormgeving gaan in gemengde groepen een dag naar de stad om de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse culturen in beeld te brengen. Beeldtaal is een laagdrempelige taal die vrij snel een verbinding en begrip voor de ander kan creëren. Voor studenten Mediavormgeving een uitdaging om met anderstaligen te communiceren en hun inlevingsvermogen, kennis en begrip voor de ander te vergroten. Voor de anderstalige cursisten een manier om trots te zijn op hun eigen cultuur en andersheid en het verbeteren van hun taalvaardigheid. Ook hebben de studenten de vormgeving van de expositie bepaald. De internationale dimensie zit letterlijk in je eigen schoolgebouw dus maak daar gebruik van, ongeacht welk vak!
Het project is door Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs, benoemd als beste Internationalisation@home project en onderdeel van de campagne ‘Wereldklasse’, de meerwaarde van internationalisering in het MBO.
https://www.nuffic.nl/onderwerpen/internationalisation-home/wereldklasse-onze-campagne-over-de-meerwaarde-van-internationalisering-in-het-mbo